חלק שני: תכנון האולפן
ניווט מהיר
לתשומת לבך: מאמר זה מוגן בזכויות יוצרים.
ממה מורכב אולפן ביתי?
הלב של האולפן הביתי הוא המחשב האישי. אם יש ברשותכם מחשב, אתם יכולים להתחיל ליצור מוסיקה עוד היום. עם זאת, בהנחה שתרצו שאיכות הצליל של המוסיקה תהיה סבירה, כדאי להשקיע גם בציוד אולפן מתאים. נתחיל מ"השילוש הקדוש", שמהווה את הבסיס לכל אולפן שהוא:
- מחשב אישי – לב האולפן
- כרטיס קול מקצועי – החוליה המרכזית בעיבוד הסאונד
- זוג מוניטורים - הרמקולים האולפניים שישמיעו את המוסיקה
-
זהו הציוד הנדרש בשלב ראשון. קנו את הטוב ביותר שהתקציב שלכם מאפשר. הרכישות הנוספות הן אופציה, ותלויות מאוד בצרכים האישיים שלכם:
- מקלדת שליטה - לנגינה במחשב, בדומה לנגינה על פסנתר
- מיקרופונ/ים – להקלטת שירה וכלי נגינה חיים
- אזניות – להאזנה שקטה ולבקרת צליל
- טיפול אקוסטי לחדר – לסביבת עבודה שקטה ומאוזנת
- מוצרים נלווים - שלטי מידי, סטנדים, פופרים, מיקסרים, מגבר אזניות...
- סיקוונסר – תוכנת העריכה המרכזית שעליה תיצרו את המוסיקה
- פלאגינים – תוספי תוכנה וירטואלים שמרחיבים את יכולות ההפקה
- הצעד הבא – כלי נגינה, סינטיסייזרים, מכונות תופים, סאמפלרים, מכשירי אפקטים...
מבנה האולפן
כמו כל דבר בצה"ל, גם האולפן מתחלק לשלושה חלקים: קלט, עיבוד ופלט.
קלט (Input)
כאן נמצא את מקורות הצליל: גיטרה, תופים, אורגן, זמרים, זמרות, וכלי נגינה שונים. באזור זה גם נמצא את המיקרופונים, שתפקידם לקלוט את גלי הקול שמפיקים כלי הנגינה, ולהמיר אותם לאותות חשמליים. כלי נגינה מסויימים, דוגמת גיטרות חשמליות או סינטיסייזרים, מפיקים אות חשמלי מלכתחילה, ואינם זקוקים למיקרופונים בהכרח.
עיבוד (Process)
אזור העיבוד אחראי לקלוט את האותות החשמליים מכלי הנגינה והמיקרופונים, לשלב אותם זה בזה ולעצב את הסאונד שלהם באופן הרצוי. את התפקיד הזה מילא בעבר מיקסר, אך כיום מקובל לחבר את מקורות הצליל אל כרטיס-קול מרובה-כניסות, שמעביר את המידע ישירות אל תוכנת ההפקה שבתוך המחשב. באזור זה נוכל למצוא גם מכשירי אפקטים שונים, שמוסיפים לצליל נפח וצבע. אפקטים מוכרים הם דיליי (אקו, הד), ריוורב (דימוי ההדהוד של חללים שונים) דיסטורשין (כמו של גיטרות חשמליות) ועוד.
פלט (Output)
בחלק זה נמצא את הרמקולים, המוניטורים והאזניות, שתפקידם להשמיע את התוצאה הסופית.
חיווט אולפני
המסלול שעובר האות באולפן הוא פשוט: הקלט נכנס לאזור העיבוד, ומשם יוצא לאזור הפלט. את הזרימה הזו ניתן לזהות בכל אולפן שהוא, ללא קשר לכמות או לאיכות הציוד שבו. המכשירים מתקשרים זה עם זה באמצעות סוגים שונים של כבלי אולפן בעלי חיבורים מגוונים.
תרשים של חיבורים באולפן ביתי, באדיבות חברת Personus. גרסה עברית ע"י 'אולפני בלנד'.
תכנון האולפן
לפני שאתם מגהצים את כרטיס האשראי בתשלומים עד שנת 2037, חשוב שתגדירו את הציפיות מהאולפן שאתם מתכננים להקים. תיכנון האולפן הוא שלב קריטי, שיחסוך לכם הרבה כסף ועוגמת נפש. ניתן לעשות זאת בשלושה צעדים פשוטים:
1. הגדירו את מטרת האולפן. מה תרצו לעשות באולפן שלכם? האם אתם מעוניינים להפיק מוסיקה אלקטרונית, או להקליט שירה וכלים חיים? האם מדובר בתחביב, או שיש לכם שאיפות מקצועיות? האם אתם יוצרים בשביל הכיף, או שתרצו להוציא את המוסיקה שלכם לאור בצורה מסחרית? מרגע שתגדירו את מטרת האולפן, תוכלו לבחור בחוכמה את הציוד הנדרש בכדי להשיג אותה.
2. הגדירו את מסגרת התקציב. ככל שציוד אודיו יהיה איכותי יותר, כך גם מחירו יעלה בהתאם. הגדרת התקציב מאפשרת לכם לקנות את הציוד הטוב ביותר שהכיס מרשה, ומצמצמת למינימום הפתעות לא נעימות בקופה.
3. ביחנו את הציוד הרצוי לפני הקנייה. צאו לחנויות המוסיקה, ובידקו את המוצרים מקרוב. הסתכלו על כרטיסי הקול, הקשיבו לרמקולים, הקליטו עם המיקרופונים, נגנו על מקלדות השליטה. לחנויות רבות יש חדרי הדגמה מאובזרים, וחלקן אפילו מאפשרות לקחת את הציוד הבייתה לתקופת נסיון. מפרטים טכניים ותמונות, כבודם במקומם מונח. אל תוותרו על 'מבחן האוזן', וזיכרו גם את העין והלב.
חשוב להדגיש שאין חובה לקנות את כל הציוד בבת אחת. כדאי להשקיע בשלב הראשון ברכיבים החשובים ביותר, ועם הזמן להרחיב את האולפן בהדרגה. ציוד אולפן קונים ע"פ הצורך. היזהרו מקניות אימפולסיביות של ציוד שתרומתו לא ברורה לכם!
מעבר לכך, כדאי להשקיע בציוד באופן מאוזן. אין טעם לקנות מיקרופון בעשרות אלפי שקלים, ולחבר אותו לכרטיס קול שעלה 70 ש"ח במבצע, או לקנות כרטיס קול חללי שיתחבר לרמקולים בשקל וחצי. התוצאה הסופית תלויה בחוליה החלשה ביותר בשרשרת, ולכן רצוי לחלק את התקציב בין רכיבים מאותה הליגה.
[ המשך לחלק הבא: בחירת מחשב אודיו ]
קריאה מהנה!
_____________________________________________
כל הזכויות שמורות, אין להעתיק ללא אישור בכתב מ'אולפני בלנד'.
|