ברוך הבא! קורס קיובייס סאונד מוסיקהקורס אישיללמוד בשיטה שלנועל האולפן | לימודי אולפןמאמרים לימודיים על קיובייס, סאונד והפקהפלאגינים חינם, תוכנות מוסיקה, דגימות אודיו, קישוריםעל המדריך | עודד רז | ds-soundצור קשר! | ללמוד סאונד להפיק מוסיקה אלקטרונית
 

מדריך להקמת אולפן ביתי

 חלק רביעי: בחירת כרטיס קול

 

 הקמת אולפן | להקים אולפן ביתי | בניית אולפן

ניווט מהיר

 

חלק ראשון:

חלק שני:

חלק שלישי:

חלק רביעי:               

חלק חמישי:

חלק שישי:

חלק שביעי:

חלק שמיני:

חלק תשיעי:

חלק עשירי:

חלק אחד-עשר:

חלק שניים-עשר:

חלק שלושה-עשר:

חלק ארבעה-עשר:

 

פתיחה

תכנון האולפן

בחירת מחשב

בחירת כרטיס קול

בחירת מוניטורים

בחירת מקלדת שליטה

בחירת מיקרופונים

אקוסטיקה אולפנית

תוכנות מוסיקה

טכנולוגיית VST

ציוד אולפן נלווה

רכישת ידע

סיכום

מילון מונחים

 

 לתשומת לבך: מאמר זה מוגן בזכויות יוצרים.

 

כרטיס קול

 

כרטיס הקול אחראי לניהול ולעיבוד של הסאונד הנכנס והיוצא מהמחשב.

הדגמים המקצועיים, המיועדים להפקות אולפן, אינם נמכרים בחנויות מחשבים, אלא בחנויות מוסיקה.

 

 

מה רע בכרטיס הקול המובנה?

 

כרטיסי קול מובנים בלוח האם (On-Board), כמו גם כרטיסי קול זולים אחרים (דוגמת קריאייטיב), נועדו בעיקר למשחקים, להאזנה למוסיקה ולצפייה בסרטים. כרטיסים מסוג זה אינם מתאימים להפקת מוסיקה מקצועית. הם מעניקים ביצועים ירודים מאוד, מלאים ברחשי רקע, מעוותים את הסאונד בדרכים שונות, מעמיסים על המחשב, ולא ניתן לחבר אליהם מיקרופונים באיכות אולפנית.

 

אם בכל זאת תרצו להתנסות ביצירת מוסיקה במחשב לשם שעשוע בלבד, תוכלו להשתמש בכרטיס הקול המובנה לאחר שתורידו ותתקינו דרייבר חינמי בשם ASIO4ALL. חשוב להדגיש שכרטיס קול פשוט העובד עם ASIO4ALL אינו שקול לכרטיס קול מקצועי בשום אופן. אם אתם רציניים בנוגע למוסיקה שלכם, ומעוניינים ליצור אותה כיותר מסתם משחק - השקיעו בכרטיס קול מקצועי.

 

להקים אולפן | בחירת כרטיס קול | לבחור כרטיס קול



איך לבחור כרטיס קול?

 

כרטיסי קול נבדלים זה מזה בתכונותיהם ובעלותם, ולכן הצעד הראשון בדרך לרכישה הוא הגדרת צרכים. כרטיס קול שמתאים להפקת מוסיקה אלקטרונית, לא בהכרח יתאים למי שמעוניין להקליט כלים חיים, ולהיפך. מי שמתכנן להקים אולפן מקצועי לפרנסתו, זקוק לכרטיס שונה מזה שירכוש חובבן שמטרתו להקליט סקיצות בשביל הכיף. לכן השאלה איננה "איזה כרטיס-קול הכי טוב", אלא "איזה כרטיס קול הכי מתאים".

 

כדי להחליט מהו כרטיס הקול המתאים ביותר עבורכם, ביחנו אותו דרך המאפיינים הבאים:

 

 

איכות הממירים

 

הממיר (AD/DA Convertor) הוא הרכיב האלקטרוני שהופך את גל הקול החשמלי (אנאלוגי) לרצף מספרים דיגיטלי, ולהיפך. זוהי החוליה שמקשרת בין הצליל בעולם האמיתי, לבין הייצוג שלו בעולם המחשבים. ככל שהממיר יהיה מדוייק ויציב יותר, כך גם שיחזור הצליל יהיה נקי, צלול ונאמן למקור. לממיר יש השפעה עצומה על איכות הסאונד המוקלט והמושמע, ולכן רבים רואים בו פרמטר מרכזי לפיו נבחן כרטיס הקול.

 

 

רזולוציה נתמכת

 

'רזולוציה' היא 'רמת-הפרדה', שנמדדת ע"פ שני פרמטרים: תדר הדגימה (Sample Rate) ועומק הדגימה (Bit Depth). ככל שערכם גבוה יותר, כך גם עולה היכולת לייצג את גל הקול הדיגיטלי באופן מפורט ומדוייק. ניתן להמחיש את הנקודה דרך הקבלה לעולם הגרפיקה: בצילום דיגיטלי של 1 מגה-פיקסל (כמו בסלולרי) יש פחות פרטים מאשר בצילום של 8 מגה-פיקסל (כמו במצלמה מקצועית). כך גם בסאונד. יש לוודא שהכרטיס מסוגל לרזולוציה של 24bit/96khz לפחות. פרטים נוספים על עומק דגימה ותדר דגימה תוכלו למצוא בגוגל ובויקיפדיה.

 

 

מספר הכניסות

 

כניסות האודיו מאפשרות להכניס סאונד לתוך המחשב. ככל שלכרטיס יהיו יותר כניסות, כך תוכלו להקליט יותר ערוצי אודיו נפרדים בו-זמנית. ריבוי כניסות הוא דבר שימושי בעיקר אם תצטרכו להקליט כמה כלים המנגנים ביחד - שירה, גיטרות, אורגן וכו'. כל נגן זוכה לערוץ משלו, ולכן הקלטה שכזו נקראת "הקלטה רב-ערוצית". יתרון נוסף של כרטיס קול מרובה כניסות, הוא האפשרות לחבר באופן קבוע את מכשירי-האולפן, ולהקליט אותם ישירות מהמחשב, ללא ניתוק פיזי של כבלים כלשהם. אם אתם יוצרים מוסיקה בז'אנר אלקטרוני, ואין לכם ציוד חיצוני, הרי שאת רוב הצלילים תיצרו ותעבדו בתוך המחשב. במקרה שכזה, אין צורך אמיתי בהקלטה רב-ערוצית, ולכן כרטיס עם כניסה סטראופונית אחת עשוי להספיק.

 

מדריך אולפן ביתי | כרטיס קול | לימודי אולפן | חיבור כרטיס קול

דוגמא לכרטיס קול מרובה כניסות


חיבורים מאוזנים

 

'חיבור מאוזן' הוא אמצעי-הגנה פשוט ויעיל כנגד רעש לא רצוי, שנגרם מהפרעות חשמליות אליהן חשופים הכבלים באולפן. להגנה נוספת, מומלץ להשתמש בכבלים מסוככים וקצרים ככל האפשר.

 

 

פרה-אמפ / כח פנטום

 

'קדם-מגבר', בעברית. נועד להגביר את האותות החשמליים החלשים שמפיקים מיקרופונים, כך שיגיעו ל"עוצמת קו" (Line-Level), עוצמת העבודה הסטנדרטית של ציוד אודיו אולפני. לקדם-מגברים יש השפעה משמעותית על איכות ההקלטה, לא פחות מאשר למיקרופון. קדם-מגברים באיכות נמוכה עלולים לגרום לרעשי-רקע ולעיוות של הסאונד, בעוד שהטובים מעניקים הגברה שקטה ומדוייקת, ואף עשויים 'לצבוע' את ההקלטה בגוון נעים לאוזן.

 

בד"כ קיימת התאמה בין מחירו של קדם-מגבר לבין איכותו. חשוב לדעת שבכרטיסי קול זולים ייתכן שנעשתה פשרה מסויימת באיכות הרכיבים, וזאת בכדי לשמור על עלותם הנמוכה. אם מטרתכם היא להקליט בעיקר שירה וכלי-נגינה חיים, כדאי לרכוש כרטיס קול שמצטיין באיכות קדם-המגברים שלו, או לקנות קדם-מגבר נפרד באיכות טובה. לעומת זאת, אם ההפקות הן אלקטרוניות, ומבוססות בעיקר על סינטיסייזרים ודגימות מתוך המחשב, חשיבות הפרה-אמפ היא פחותה.

 

כמו כן כדאי לודא שהפרה-אמפ של כרטיס הקול מסוגל לספק 'כח-פאנטום' (Phantom Power). מדובר בהגברה חשמלית נוספת, שהכרחית לעבודה תקינה עם מיקרופונים מסוג קונדנסר (הסבר בהמשך).

 

 

מספר היציאות

 

ריבוי יציאות מאפשר לעבוד עם מגוון מערכות שמע (בסטראו או סראונד).

אם אין ברשותכם יותר מזוג מוניטורים / רמקולים אחד, יציאה סטראופונית בודדת עשוייה להספיק. יציאות רבות הן דבר שימושי גם במקרים שבהם מספר נגנים מנגנים יחד באולפן, וזקוקים לפלייבק שונה זה מזה.

 

יציאה בעלת כפתור ווליום פיזי מאפשרת שליטה נוחה על עצמת השמע של הרמקולים באולפן, ועדיפה על הנחתה דיגיטלית מתוך המחשב. יציאה ייעודית לאזניות היא יתרון נוסף. במידה ולכרטיס אין יציאה כזו, תוכלו לרכוש מגבר אזניות נפרד (100-300 ש"ח, תלוי באיכות).

 

 

דרייבר ASIO

 

כרטיסי קול מקצועיים כוללים דרייבר מיוחד בשם ASIO (Audio Stream Input Output) שמאפשר תקשורת ישירה מול תוכנות המוסיקה ללא תלות במערכת ההפעלה. מדובר באחד הרכיבים החשובים ביותר במערכת, שאחראי במידה רבה לרמת הביצועים שלה. כיום לכל כרטיס קול מקצועי יש דרייבר שכזה, אך כדאי לתת עדיפות לכרטיסים שהדרייבר שלהם מתעדכן על בסיס קבוע וזוכה לתמיכה מתמשכת מהחברה.

 

 

לייטנסי (עכבת)

 

"לייטנסי" (Latency) מוגדר כפרק הזמן החולף בין הרגע שבו נכנס אות למערכת, ועד הרגע שבו הוא נשמע בפועל. ערך זה קובע כמה זמן יחלוף מרגע הלחיצה על קליד במקלדת המידי עד שיישמע הצליל, או מה תהיה מידת האיחור כאשר נקליט גיטרה או מיקרופון. בעוד שלרוב נרגיש בלייטנסי בעיקר כשננגן בזמן אמת, התופעה קיימת גם בהשמעת ערוצים קיימים, שכבר הוקלטו לתוך המערכת. מידת הלייטנסי נמדדת במילישניות (אלפיות השניה, ms), ותלויה בכרטיס הקול ובדרייבר ה-ASIO שלו. כל ערך הנמוך מ-20 מילישניות נחשב לתקין, אך השאיפה היא לביצועים חלקים גם סביב 8-12 מ"ש או פחות מכך.

 

באותו ההקשר, ארצה להזכיר גם תכונה חשובה הנקראת Direct Monitoring, (דיירקט מוניטורינג, 'ניטור-ישיר'). במצב זה כרטיס הקול שולח מיידית את המידע מכניסות האודיו היישר אל יציאות האודיו. ניטור ישיר מאפשר להנות מלייטנסי אפסי ומתזמון מושלם כאשר מקליטים שירה או גיטרות בזמן אמת.

 מדריך אולפן ביתי | לייטנסי | עכבת | לימודי אולפן

ממקורות הצליל ועד למוניטורים - לייטנסי באולפן הביתי
 

יחס אות-לרעש

 

נקרא גם Signal to Noise Ratio, או SNR. מתאר את יחס העוצמות בין האות המוקלט או המושמע, לבין רחשי הרקע החשמליים. ככל שהיחס גבוה יותר, כך סביבת העבודה שקטה ונקיה יותר. שם נוסף לתכונה זו היא 'טווח דינמי', או Dynamic Range באנגלית.

 

 

עיבוד צליל / DSP

 

לכרטיסי קול מסויימים יש מעבד ייעודי (DSP), שאיננו תלוי במעבד המחשב. מעבד זה מעניק לכרטיס ערך מוסף, בכך שהוא מאפשר הדמיית מגברים, הוספת אפקטים באיכות גבוהה, ועוד.

 

 

חיבוריות וניידות

 

בעבר, כמעט כל כרטיסי הקול הותקנו בתוך המחשב, על אחד מחריצי ה-PCI. כרטיסים אלו התאפיינו לרוב ביציבות ובאמינות, אך לא היו נוחים או נגישים, ותכונותיהם הוגבלו בהתאם.

 

אי לכך, בשנים האחרונות החל מעבר מאסיבי לכיוון כרטיסי קול חיצוניים. היציאה מהמחשב הפכה את העבודה השוטפת באולפן לנוחה ביותר. היא איפשרה התקדמות רבה ברמת העיצוב, הרחבה משמעותית של מספר הכניסות והיציאות שכלולות במוצר, ואפילו ניידות במידת הצורך.

 

כרטיס קול חיצוני עשוי להתחבר למחשב באחת משתי דרכים: USB או FireWire. למרות שישנם כרטיסים מבוססי USB שעובדים ללא דופי, קיימת עדיפות ברורה לחיבור FW. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת יותר, שמציעה שיפור של עשרות אחוזים ברמת התקשורת לעומת USB.

 

 

ממשק מידי (MIDI)

 

פקודות-מידי הן מסרים-חשמליים שלא ניתן לשמוע, המתארים איזה תווים 'נלחצו', מתי ובאיזו עוצמה. כאשר המסר מגיע ליעדו, הוא מפוענח ומושמע ע"י הכלי שקיבל אותו, ממש כמו נגן בתזמורת שקורא מדף-תווים.

 

ממשק-מידי מאפשר את התקשורת הדו-כיוונית הזו, בין המחשב לבין ציוד המידי-באולפן. כך ניתן לנגן על כלים וירטואלים במחשב (VST) באמצעות מקלדת-שליטה, ולאפשר לתוכנת המוסיקה לנגן על כלים חיצוניים (סינטיסייזר, סאמפלר, מכונת תופים).

 

רוב כרטיסי הקול האולפניים מגיעים עם ממשק-מידי מובנה בתוכם, וכמעט כולם מעניקים פחות-או-יותר את אותם הביצועים. יש לציין שכיום נמכרות מקלדות-שליטה רבות ששולחות מידי באמצעות חיבור USB, ואינן זקוקות לממשק הנ"ל בכדי לתפקד. כמו כן, תמיד ניתן לרכוש ממשק-מידי נפרד ב-USB. מחירו נמוך למדי (200-300 ש"ח), והוא אינו תלוי בכרטיס הקול.

 

מדריך אולפן ביתי | חיבור מידי | כבל מידי | קורס אולפן


חברה

 

כדאי לקנות כרטיס קול שיוצר ע"י חברה גדולה, אמינה ומוכרת. בחר בחברה בעלת קו מוצרים ממוקד, שמציעה תמיכה טכנית, עדכון שוטף של חומרה ותוכנה, ואחריות ארוכת-טווח.

 

 

חיבור דיגיטלי

 

חיבורים דיגיטליים מאפשרים לכרטיס הקול להתממשק לציוד אולפן קיים או עתידי ללא ירידה באיכות הצליל. חיבורים נפוצים הם ADAT או SPDIF, שמשתמשים בטכנולוגיה אופטית או חשמלית להעברת הנתונים. חיבור שכזה משאיר בידכם את האפשרות להגדיל בעתיד את מספר הכניסות והיציאות של הכרטיס, ולהרחיב את יכולות המערכת.

 

 

איכות הממשק

 

העבודה עם כרטיס הקול עשויה להיות תהליך ממושך, שכדאי להנות ממנו. שאלו את עצמכם: עד כמה קל לתפעל את הכרטיס? האם החיבורים נגישים? האם נוח לעבוד עם הכרטיס לאורך זמן? מהי מידת השליטה שתוכנת הכרטיס מאפשרת? מהי רמת הגימור של המארז?

 

 

ערך מוסף

 

ישנם כרטיסי קול שמגיעים עם "ערך מוסף", דוגמת מכשירי אפקטים מובנים, תכונות ייחודיות, חבילות תוכנה יקרות ערך ושאר תופינים. אם הבונוסים הללו משרתים את הצרכים שלכם בדרך כלשהי, הם עשויים לתת לכרטיס עדיפות על פני האפשרויות האחרות.

מדריך אולפן ביתי | חיבור כרטיס קול | לימודי מוסיקה | קורס הפקה

[ דלג לחלק הבא: בחירת מוניטורים ]


 

סקירת כרטיסי קול

 

בחלק זה אסקור כמה מהדגמים הפופולריים והנמכרים ביותר בשוק, שנחשבים לשווים קנייה.

הם מהווים נקודת פתיחה מצויינת לסקר השווקים האישי שלכם, ומחולקים לפי שלוש מסגרות תקציב: נמוך, בינוני וגבוה.

 

'המחיר המשוער' נועד לסייע לכם להחליט האם הדגם מתאים למגבלות התקציב שקבעתם. המחירים מציינים סדר-גודל בלבד, ועל כן אינם רשמיים ואינם מחייבים. בכדי לדעת את המחיר העדכני, צרו קשר עם היבואן. כמו כן יש לציין כי ניתן לקנות ציוד מיד-שניה, שמחירו עשוי להיות נמוך יותר.

 

שימו לב שתאור המוצרים שמובא כאן הוא תמציתי, ומסכם רק קומץ תכונות בולט מכל דגם. במידה ודגם מסויים מעניין אתכם, גילשו לאתר היצרן לקבלת התמונה המלאה.

 

הבהרה: המידע במאמר זה מוגש כשירות. הפרטים מבוססים על מידע רשמי של יצרני החומרה, אך ייתכן שפה ושם נפלו טעויות, או שדגמים מסויימים השתנו מאז ינואר 2009, התאריך בו נכתב המאמר. אי לכך, לפני כל רכישה מומלץ להפעיל שיקול דעת, ולברר פרטים נוספים אודות המוצר המבוקש.

 

 

כרטיסי קול בתקציב נמוך

 

כרטיסים אלו מהווים את 'כרטיס הכניסה' לעולם האולפן הביתי.

בטווח מחירים נמוך ניתן לצפות פחות-או יותר לאותם הביצועים מכל כרטיסי הקול, ולכן כדאי לחפש את הערך המוסף שמבדיל אותם זה מזה – ניידות, חבילות תוכנה, אפקטים מובנים וכדומה. לא כדאי להתפתות לכרטיסי קול זולים מדי (פחות מאלף ש"ח), מכיוון שהביצועים שלהם בינוניים מאוד, ואיכות הסאונד ירודה.

 

PreSonus:

AudioBox

~1,000 ש"ח

 

כרטיס קול קטן בחיבור USB, ללא צורך בחיבור לחשמל, שמתאים מאוד לעבודה עם מחשבים ניידים. כולל שני קדם-מגברים בעלי כח פאנטום, זוג יציאות למוניטורים, חיבור מידי קלאסי ומגבר אזניות. פתרון נוח להקלטות מחוץ לבית, להופעות באויר הפתוח, ולחזרות של להקות-מקלטים. ערך מוסף: כולל גרסה 'קלה' של קיובייס (LE4).

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=53

 

PreSonus:

FireBox

~1,700 ש"ח

 

מציע שתי כניסות Line ושני קדם-מגברים בעלי כח פאנטום. כולל שש יציאות, המאפשרות עבודה בסראונד, ויציאה נוספת לאזניות. מתחבר למחשב בעזרת FireWire, בעל חיבור מידי קלאסי ויציאה דיגיטלית מסוג SPDI/F. ערך מוסף: מספר רב של תוכנות בונוס.

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=4

 

Line6:

UX2

~1,200 ש"ח

KB37

~1,400 ש"ח

UX8

~3,500 ש"ח

 

כרטיס-קול פופולארי של חברת Line6, המוכרת בזכות המולטיאפקטים האיכותיים שלה לגיטרות. מדובר בכרטיס חיצוני ונייד בחיבור USB2, בעל עיצוב אסתטי ורמת גימור גבוהה. הדגם UX2 פונה בעיקר לגיטריסטים, אך מתאים לכולם – כולל זמרים ויוצרים של מוסיקה אלקטרונית. מציע שתי כניסות Line ושני קדם-מגברים בעלי כח פאנטום, ללא חיבור מידי קלאסי. יציב ואמין, בעל ממשק תיפעול נוח הן ברמת התוכנה והן ברמת החומרה. ערך מוסף: כולל את התוכנה TonePort, שמציעה מגוון אפקטים מובנים, והדמיות איכותיות של מגברים ופדאלים לגיטרות. אפשרויות נוספות: דגם KB32 הכולל בתוכו גם מקלדת שליטה, ודגם UX8, בעל שמונה קדם-מגברים (בתוספת תשלום). בקרוב יוצאת לחברה סדרה עדכנית הכוללת מגוון שיפורים.

http://line6.com/toneportux2

 

M-Audio:

Fast Track Pro

~1,200 ש"ח

 

כרטיס קול בחיבור USB עם שני קדם-מגברים התומכים בכח פנטום, שתי כניסות וארבע יציאות בנוסף לחיבור דיגיטלי, חיבור מידי קלאסי ומגבר אזניות. ערך מוסף: כולל גרסה 'קלה' של Ableton Live, ואת נגן הקבצים GT Player Express.

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html

 

 

 

כרטיסי קול בתקציב בינוני

 

Lexicon:

I-Onix

~4,500 ש"ח

 

כרטיס חיצוני בטכנולוגיית FireWire בעל ממירים איכותיים, שמיוצר בארה"ב. מתאפיין באיזון יפה בין עלות לתועלת. מציע שש כניסות קומבו (מתאימות למגוון חיבורים) ושמונה יציאות מאוזנות, יציאת אזניות נוספת, חיבור דיגיטלי בטכנולוגיית SPDI/F וחיבור מידי קלאסי. כל כניסה מצויידת בשרשרת של אפקטים מובנים בטכנולוגיית DSP (אקווילייזר, קומפרסור, לימיטר וגייט), שמאפשרים עיבוד איכותי ומהיר של התפקידים המוקלטים.  ערך מוסף: ריוורב ליציאת האזניות (שימושי בהקלטות שירה), חבילת תוכנות מתנה, גרסה 'קלה' של קיובייס (4LE).

http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=150

 

RME:

HDSP 9632

~2,700 ש"ח

AIO

~3,300 ש"ח

 

כרטיס פנימי שהפך לרב-המכר של חברת RME, המציע ממירים איכותיים ביותר במחיר שווה לכל נפש. מתאים מאוד ליוצרי מוסיקה אלקטרונית, שאינם זקוקים לקדם-מגברים, ועם זאת אינם מוכנים להתפשר על איכות הסאונד. הוא מתחבר לציוד האולפן באמצעות "צמה" של כבלים, הכוללת שתי כניסות ויציאות (ללא קדם-מגברים) וחיבור מידי קלאסי. בכרטיס יש גם שתי יציאות דיגיטליות בטכנלוגיית ADAT וטכנולוגיית SPDI/F. דרייבר יציב התומך ברזולוציה מקסימלית של 192khz/24bit. קיימת אפשרות הרחבה לארבע כניסות/יציאות נוספות, וחיבורים מאוזנים. כדאי לבדוק גם את הדגם המתקדם יותר, AIO, שנהנה מדור ממירים חדש, ופועל בטכנולוגייה המתקדמת PCI Express.

http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_aio.php

 

TC Electronic:

Konnekt 8

~2,500 ש"ח

 

כרטיס קול חיצוני בחיבור FireWire, המגיע מחברה בעלת שם עולמי בתחום האודיו, בזכות האפקטים האולפניים שהיא מייצרת. דרייבר יציב, ממירים באיכות גבוהה, שתי יציאות ושתי כניסות "קומבו" (מתאימות למגוון סוגי חיבורים), קדם-מגברים באיכות מצויינת, כניסות Hi-Z מיוחדות לגיטרות, יציאה דיגיטלית מסוג SPDI/F וחיבור אזניות כפול. ערך מוסף: מסוגל לעבוד ללא מחשב מארח (Stand-Alone), ניתן להרחבה בעתיד, כולל גרסה 'קלה' של קיובייס (LE4).

http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=11011

 

 

 

כרטיסי קול בתקציב גבוה

 

PreSonus:

FireTube

~5,000 ש"ח

כרטיס חיצוני בטכנולוגיית FireWire, בעל ממירים שנשמעים טוב מאוד, אך לא נחשבים ל"קצה עליון" (Hi-End). עיקר מחירו נובע מריבוי הכניסות והיציאות שבהן הוא תומך: שש יציאות מאוזנות, שתי כניסות קומבו, שמונה קדם-מגברים למיקרופון, שני קדם-מגברים לגיטרות/מיקרופונים, וחיבור מידי קלאסי. בתוך האלקטרוניקה של הכרטיס מובנית מנורה אנאלוגית, שצובעת את הצליל בגוון נעים לאוזן. העובדה שהכרטיס נייד, ושניתן להקליט בעזרתו עד 16 מקורות שמע בו זמנית, הופכת אותו למתאים מאוד להקלטה חיה של הרכבים, שמירת חזרות, ותעוד של הופעות במועדונים היישר מהמיקסר הראשי. ערך מוסף: חבילת תוכנות, גרסה 'קלה' של קיובייס (4LE).

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=51

 

RME:

FireFace 800

~8,000 ש"ח

FireFace 400

~5,800 ש"ח

 

 

FF800 הוא ספינת הדגל של חברת RME. מתחבר באמצעות FireWire, ומסוגל לעבוד גם ללא מחשב מארח (Stand-Alone). ממירים באיכות גבוהה ביותר, רזולוציה מקסימלית של 192khz/24bit, עשר כניסות ויציאות מאוזנות, ארבעה קדם-מגברים איכותיים עם כח פנטום, יציאת אזניות מוגברת, כניסת Hi-Z לגיטרות, שלושה חיבורים דיגיטליים (ADAT+SPDI/F), טווח דינמי מצויין ואיכות צליל חסרת פשרות. במידה ואין צורך בכניסות ויציאות רבות, ניתן לרכוש את הדגם הקומפקטי והנייד FF400, שכולל רק שש כניסות מאוזנות ושני קדם-מגברים.

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_800.php

 

M-Audio:

ProFire 2626

~4,500 ש"ח

כרטיס קול חיצוני בחיבור FireWire. שמונה קדם-מגברים טובים בעלי אפשרות אישית לכח פאנטום, שני מגברי אזניות עצמאיים, מידי קלאסי ומספר חיבורים דיגיטליים (ADAT, SPDI/F) שמאפשרים לכרטיס להתרחב עד 26 כניסות ויציאות בסה"כ. מסוגל לעבוד גם ללא מחשב מארח (Stand-Alone). בעזרת מיקסר דיגיטלי מובנה ניתן ליצור עד שמונה מיקסים נפרדים לכל אחת משמונה היציאות (שימושי בהקלטות חיות עם מספר נגנים).

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

 

[ המשך לחלק הבא: בחירת מוניטורים ]

קריאה מהנה!

 

 עודד רז | ds-sound


_____________________________________________

כל הזכויות שמורות, אין להעתיק ללא אישור בכתב מ'אולפני בלנד'. 

מסלולי לימודים
קורס קיובייס | לימודי קיובייס | קורס מוסיקה אלקטרונית
קורס הקלטה | לימודי סאונד | לימודי מוסיקה
יצירת רמיקסים | הפקת פלייבקים | קורס קיובייס

מסלולים מתקדמים
קורס סינטזה | לימודי סינטזה | עיצוב סאונד
קורס סאונד | לימודי סאונד | מיקסינג
קורס מאסטרינג | לימודי מאסטרינג | מאסטרינג ביתי
הפקה מקורית | קורס סאונד | לימודי הפקה
התאמה אישית | לימודים אישיים | קורס אישי


 
 
   
אולפני בלנד | קורסים אישיים בעיצוב סאונד דיגיטלי ובהפקה של מוסיקה אלקטרונית | כופר היישוב, ר"ג | אולפן: 03-6738671 | Blend Studios
קורס קיובייס ויצירת מוסיקה אלקטרונית | קורס הקלטה והפקת שירים | קורס רמיקסים והפקת פלייבקים | מאמרים | הפתעות | צור קשר
אתר זה מנוסח בלשון זכר - אך פונה במידה שווה לשני המינים