ברוך הבא! קורס קיובייס סאונד מוסיקהקורס אישיללמוד בשיטה שלנועל האולפן | לימודי אולפןמאמרים לימודיים על קיובייס, סאונד והפקהפלאגינים חינם, תוכנות מוסיקה, דגימות אודיו, קישוריםעל המדריך | עודד רז | ds-soundצור קשר! | ללמוד סאונד להפיק מוסיקה אלקטרונית
 

מדריך להקמת אולפן ביתי

 חלק חמישי: בחירת מוניטורים

 

 הקמת אולפן | להקים אולפן ביתי | בניית אולפן

ניווט מהיר

 

חלק ראשון:

חלק שני:

חלק שלישי:

חלק רביעי:               

חלק חמישי:

חלק שישי:

חלק שביעי:

חלק שמיני:

חלק תשיעי:

חלק עשירי:

חלק אחד-עשר:

חלק שניים-עשר:

חלק שלושה-עשר:

חלק ארבעה-עשר:

 

פתיחה

תכנון האולפן

בחירת מחשב

בחירת כרטיס קול

בחירת מוניטורים

בחירת מקלדת שליטה

בחירת מיקרופונים

אקוסטיקה אולפנית

תוכנות מוסיקה

טכנולוגיית VST

ציוד אולפן נלווה

רכישת ידע

סיכום

מילון מונחים

 

 לתשומת לבך: מאמר זה מוגן בזכויות יוצרים.

 


מוניטורים

 

'מוניטור לשדה שמיעה קרוב' (Near Field Monitor) הוא כינוי לרמקול שתוכנן ונבנה במיוחד לסביבת אולפן. המוניטורים מוצבים במרחק של מטר או שניים מאזניו של המפיק, ומאפשרים לו לקבל תמונת צליל נאמנה של הטראק המתגבש.

 

 

מה רע במערכת סטראו ביתית?

 

רמקולים רגילים, של מערכות סטראו או קולנוע-ביתי, מיועדים לתת לנו חוויית סאונד נעימה, עם צליל עגול, נפוח ומלטף. לעומתם, מטרתו של המוניטור היא דווקא לשקף את הסאונד כפי שהוא באמת, ללא קישוטים וללא הנחות. הוא מתאפיין בצליל מדוייק, נקי ונאמן למקור. משמעות הדבר היא שמוניטור איכותי אינו בהכרח נעים לאוזן, אך דווקא העובדה הזו היא לעיתים מה שדוחף אותנו להתאמץ ולעצב את הסאונד כראוי. עבודה עם מוניטור אולפן מגדילה את הסיכויים שהמוסיקה שלכם תישמע נכון וטוב בכל מקום שהוא – על מערכת הסטראו, במסיבה, ברדיו או באוטו.

 

מדריך הקמת אולפן | בחירת מוניטורים | לימודי סאונד

 

סוגי מוניטורים

 

ניתן למצוא בשוק שני סוגים מרכזיים של מוניטורים: אקטיביים ופאסיביים.

מוניטור פאסיבי הוא מוניטור שזקוק למגבר בכדי לתפקד, ואילו מוניטור אקטיבי כולל את המגבר בתוכו, ויכול להתחבר ישירות אל כרטיס הקול. מכיוון שמוניטור פאסיבי מצריך התאמה מורכבת למדי של מגבר מתאים, כדאי ברוב המקרים לרכוש מוניטור אקטיבי. כך ניתן להיות בטוחים שהחיבור בין המגבר לרמקול תואם את כוונות היצרן, ולפשט את תהליך הבחירה.

 

 

איך למקם את המוניטור?

 

מקובל למקם את המוניטורים בגובה האזניים, כשהם פונים לכיוון המקום בו אנחנו יושבים. יש ליצור משולש שווה צלעות, שפינותיו הן זוג המוניטורים והראש של המאזין. הקפידו שמיקומם בחדר יהיה סימטרי, ושמרחקם מהקירות יהיה שווה. צורת הסידור הזו יוצרת "נקודת האזנה מתוקה" (Sweet-Spot), שבה ניתן לשמוע את הצליל בצורה אופטימלית.

להקים אולפן | מיקום מוניטורים | קורס סאונד

 


איך לבחור מוניטור?

 

 

לפי המחיר

 

ברוב המקרים, עלות המוניטור מעידה על איכותו בהתאם. גם במקרה זה, קנו את המוניטור הטוב ביותר שהתקציב שלכם מאפשר. אם אין לכם מספיק כסף, המשיכו לחסוך, ועיבדו בנתיים עם מערכת סטראו ביתית.

 

 

לפי האוזן

 

תנו לאוזן שלכם לקבוע. לעולם אל תקנו מוניטור לפני ששמעתם אותו במידה מספקת. כדאי להגיע לחנות עם דיסק שאתם אוהבים ומכירים מתוך שינה. לא דיסק צרוב, לא MP3, אלא דיסק מקורי בלבד. אם עד היום לא שמתם לב להבדלים באיכות הצליל, המוניטורים יציגו אותם באופן חד משמעי. הקשיבו לטראק, וביחנו את התגובה של המוניטור. איך נשמע הבאס? עד כמה הצליל אוורירי ופתוח? האם אתם מצליחים להבחין בדקויות? האם אתם מזהים בקלות את הכלים השונים בתוך המיקס הסטראופוני? בקשו מהמוכר להעביר את הטראק ממוניטור אחד למוניטור שני, כך שתוכלו לזהות את נקודות החוזק והחולשה של כל דגם. השוואה שכזו נקראת "השוואת A/B". נסו מספר טראקים של אמנים שונים.

 

אם כבר יצרתם מוסיקה בעבר, בידקו גם פרוייקט מוסיקלי מקורי שאתם מכירים באופן קרוב ואינטימי. האם המוניטור מציג את המיקס באופן ברור ומפורט? האם נקודות החוזק והחולשה של המיקס בולטות לפתע? האם אתם מבחינים כעת בפרטים שחמקו מכם עד כה? האם אתם מבינים מה מצריך שיפור ומה ראוי לשימור בעבודה שעשיתם?

 

המוניטור הוא מורה הדרך שלכם. ביחרו בדגם שתוכלו לבטוח בו בעיניים עצומות.

היזהרו ממוניטורים אגרסיביים מדי, שעלולים לעייף את האוזן בהאזנה ממושכת. ייתכן שברגע הראשון בו המוניטורים מתחילים לנגן הסאונד נשמע מרשים, אך שאלו את עצמכם האם תוכלו להאזין לו גם לאורך שעות ארוכות.

 

 

לפי הז'אנר

 

סגנונות מוסיקליים מסויימים מתאפיינים בדומיננטיות רבה יותר בתחום תדרים מסויים. היפהופ ומוסיקה אלקטרונית, למשל, מבוססים על באסים עמוקים ועל טרבלים נוצצים, לעומת מוסיקת רוק או פופ, שבה החלק החשוב נמצא דווקא בתדרי האמצע. כדאי לבחור מוניטור שמגיב נכון בעיקר לסגנון המוסיקלי שבכוונתכם ליצור. הקשיבו לטראקים בז'אנר המועדף עליכם, אך הקפידו לבדוק גם ז'אנרים אחרים. אם מצאתם שמוניטור מסויים מעניק חוויה אלוהית עם טראק טראנס מכסח, אך נשמע מת וחסר חיים כשאנחנו עוברים למטאליקה, הדבר צריך להדליק נורה אדומה.

 

לפי החברה

 

כדאי לבחור מוניטור שמיוצר ע"י חברה גדולה ומוכרת, שמתמחה בייצור מוניטורים. החברות הגדולות מכתיבות את הסטנדרטים של השוק, ומייצרות מוניטורים מתקדמים מבחינה טכנולוגית, מחומרים איכותיים וחדשניים.

 

 

לפי המלצות

 

בחירה במוניטור פופולארי ונפוץ היא בד"כ הימור בטוח, כל עוד שומרים על עיניים (ואזניים) פקוחות. לדגמים מובילים ניתן למצוא שפע של סקירות אובייקטיביות, ביקורות ממשתמשים וכתבות-תחקיר בעיתונות, שמציגים את היתרונות והחסרונות של כל מוצר, ומסייעים לבחור חכם. דרך נוספת היא לבדוק באיזה מוניטור משתמשים אמנים גדולים שאתם מעריכים. אם דגם מסויים מתאים לצרכים שלהם, סביר להניח שגם אתם תוכלו להנות ממנו.

 

 

לפי המפרט

 

לכל מוניטור יש מפרט-טכני שמתאר את צריכת החשמל ותכונות שונות של האלקטרוניקה הפנימית. לנתונים אלו יש משקל, אך הם אינם אינדיקציה לאיכות המוניטור או למידת ההתאמה שלו לצרכים שלכם. מסיבה זו אני נמנע מלפרט על מושגים טכניים מורכבים כגון 'Bass Reflex', 'Crossover', 'הענות-תדרים' וכדומה, שיש להם רלוונטיות נמוכה בתהליך קבלת ההחלטות. כל הפרטים אודותיהם נמצאים במרחק חיפוש אחד בגוגל או בויקיפדיה.

 

נתון אחד שיש לשים אליו לב, הוא קוטר המימברנה. זהו האלמנט המרכזי ברמקול, שתנועתו יוצרת את גלי הקול באויר. רוב המוניטורים כוללים שני אלמנטים: מימברנה גדולה בשם 'וופר' (Woofer) שתפקידה להפיק תדר נמוך (באס), ומימברנה קטנה בשם 'טוויטר' (Twitter) האחראית על תחום התדר הגבוה (טרבל, Treble). ככל שקוטר הוופר גדול יותר, כך גם גדלה יכולתו להפיק תדרים נמוכים (באס). הצרה היא שרמקול עם וופר גדול שמוצב בחדר קטן, עלול ליצור יותר באס מהרצוי, ולגרום למגוון רחב של בעיות אקוסטיות קשות לפתרון. בחדרים קטנים (נאמר 3X4 מ' ומטה) שאינם מטופלים אקוסטית, מומלץ לעבוד עם קוטר שבין 6"-7". בחדרים גדולים יותר ניתן לעבוד גם בקוטר 8"-10". לחדרים קטנטנים יתאים מוניטור של 5", עדיף עם תכונה בשם Bass Reflex שמסייעת לפצות על הקושי ביצירת תדר נמוך.

 

חשוב לי להדגיש שמדובר בקו מנחה בלבד, ולא בכלל ברזל. יש לבחון כל מקרה לגופו, בהתאם לדגם המוניטור, למאפייני החדר, ולאופי הטיפול האקוסטי.

 

 

זן ואמנות בחירת המוניטור

 

אין ספק שכדאי לבחור מוניטור בכובד ראש. עם זאת, ע"פ גישתי, כל בחירה שתעשו לבסוף תהיה נכונה עבורכם. בעיני, התפקיד החשוב ביותר של זוג המוניטורים הראשון שתרכשו הוא אימון האזניים. למרות שאתם יכולים לשמוע, לא בטוח שאתם יודעים איך להקשיב. צריך אוזן מיומנת בשביל להבין למה הכוונה במושגים מוזרים כמו "צליל שקוף", "נוצץ", "עגול", "בוצי", "קריסטלי" או "קריספי", שבהם משתמשים לעיתים קרובות בתאור הסאונד. תנו לנסיון שתצברו עם המוניטור לאלף את האוזן. זה קורה בצורה טבעית והדרגתית, ללא מאמץ. לאחר שתכירו את המוניטורים שלכם היטב, ותוכלו לחזות כיצד המוסיקה תישמע עליהם לעומת מערכות אחרות, תוכלו לעמוד על ההבדלים והדקויות שבין דגמי המוניטורים השונים, ולשדרג במידת הצורך.

 

גם אם לא כל אחד יסכים עם הגישה הזן-בודהיסטית הזו, אני מציע שפשוט תהנו מהקניה, ותהיו רגועים.

 

 

מדריך אולפן ביתי | מוניטור אולפן | לימודי אולפן ביתי | קורס אולפן

 

דלג לחלק הבא: בחירת מקלדת שליטה ]


סקירת מוניטורים

 

בחלק זה אסקור כמה מהדגמים הפופולריים והנמכרים ביותר בשוק, שנחשבים לשווים קנייה.

הם מהווים נקודת פתיחה מצויינת לסקר השווקים האישי שלכם, ומחולקים לפי שלוש מסגרות תקציב: נמוך, בינוני וגבוה.

 

'המחיר המשוער' נועד לסייע לכם להחליט האם הדגם מתאים למגבלות התקציב שקבעתם. המחירים מציינים סדר-גודל בלבד, ועל כן אינם רשמיים ואינם מחייבים. בכדי לדעת את המחיר העדכני, צרו קשר עם היבואן. כמו כן יש לציין כי ניתן לקנות ציוד מיד-שניה, שמחירו עשוי להיות נמוך יותר.

 

שימו לב שתאור המוצרים שמובא כאן הוא תמציתי, ומסכם רק קומץ תכונות בולט מכל דגם. במידה ודגם מסויים מעניין אתכם, גילשו לאתר היצרן לקבלת התמונה המלאה.

 

הבהרה: המידע במאמר זה מוגש כשירות. הפרטים מבוססים על מידע רשמי של יצרני החומרה, אך ייתכן שפה ושם נפלו טעויות, או שדגמים מסויימים השתנו מאז ינואר 2009, התאריך בו נכתב המאמר. אי לכך, לפני כל רכישה מומלץ להפעיל שיקול דעת, ולברר פרטים נוספים אודות המוצר המבוקש.

 

 

מוניטורים בתקציב נמוך

 

ממוניטור אולפני נדרשת דייקנות ואיכות צליל ברמה גבוהה. דרישה זו משתקפת גם בעלות שלו, ומסיבה זו המוניטורים הטובים עולים כמה אלפי שקלים. מוניטורים זולים חייבו את היצרן 'לעגל פינות' בכדי לשמור על המחיר הנמוך, ולכן עשויים 'לשקר' ולעוות את תמונת הסאונד במידת מה. העיוות עשוי להיות נעים לאוזן או צורם לאוזן – אך תמיד יהיה שונה מ'האמת', ולכן יקשה עלינו לעצב את הסאונד כראוי.

 

מכיוון שכמעט בלתי אפשרי לקבל דיוק או נאמנות למקור ממוניטור זול, כדאי להשלים עם העובדה הזו, ולבחור בדגם המהנה ביותר. אני מציע לבחור ע"פ האוזן, הכיף וההעדפה האישית שלכם. אפשרות אחרת היא להמתין עם הקניה, ולחסוך עוד כסף לדגם איכותי בתקציב גבוה.

 

Samson:

RESOLV 65a

RESOLV 80a

~1,500 ש"ח

 

מוניטורים אקטיביים זולים שזכו לפופולאריות רבה בקרב יוצרי מוסיקה אלקטרונית בארץ. הדגמים של סמסון משתלמים מבחינת עלות-תועלת, ומפיקים סאונד עשיר ונעים לאוזן, שלא בהכרח נאמן למקור. אי לכך, ניתן לכוונן את המוניטור באמצעות בורר מיוחד שמשנה את אופי הצליל, ומאפשר לשמוע את המוסיקה בארבע דרכים שונות. דגם Resolve 65a בעל וופר בקוטר "6.5, ואילו דגם Resolve 80a בעל וופר בקוטר "8.

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1665&brandID=2

 

M-Audio:

BX5a Delux

~1,800 ש"ח

BX8a Delux

~2,700 ש"ח

 

דגם BX5a הוא מוניטור אקטיבי לשדה שמיעה קרוב. הוא מצויד בוופר "5 ובטוויטר "1 שמפיקים צליל נקי ונעים לאוזן. את המוניטור הקומפקטי ניתן למקם בפינות שולחן העבודה שלכם, ולכן הוא מתאים במיוחד לאולפנים קטנים עם סביבת עבודה צפופה. לדגם BX8a יש וופר בקוטר 8", שמאפשר לו להפיק יותר תדר נמוך (באס).

http://www.m-audio.com/products/en_us/StudiophileBX5aDeluxe.html

 

Behringer:

Truth 2030A

~2,300 ש"ח

 

אחד הדגמים הפופולאריים ביותר בתחום התקציב הנמוך, בזכות יחס עלות-תועלת אטרקטיבי במיוחד. מפיק סאונד עוצמתי ואגרסיבי, בעיקר בכל הנוגע למוסיקה אלקטרונית. דומיננטי בתחום התדר הגבוה, לכן עלול לעייף את האוזן בשימוש ממושך. בעל עיצוב אסתטי, ומסוכך מגנטית בכדי למנוע הפרעות לציוד אלקטרוני שכן. בעל וופר בקוטר 6.5".

http://www.behringer.com/EN/Products/B2031A.aspx

 

 

 

מוניטורים בתקציב בינוני

 

Yamaha:

HS-80m

~4,500 ש"ח

 

סדרת המוניטורים HS של ימאהה פופולארית מאוד בסצינת ההיפ-הופ והמוסיקה האלקטרונית. HS-80 הוא מוניטור אקטיבי שמעניק תמורה מדהימה ביחס לעלותו, וגם אנשי מקצוע עשויים למצוא בו עניין. וופר בקוטר 8" מאפשר הפקה מרשימה של באסים, תוך שמירה על צליל בהיר ומדוייק בתדרים גבוהים יותר.

http://www.yamaha.com/

 

ADAM:

A5

~3,500 ש"ח

 

'האח הקטן' של דגם 7A. מוניטור אקטיבי בעל סאונד יבש, הדוק ו'חסר-פרגון'. אחד הדברים שמייחדים את סדרת המוניטורים של ADAM הוא טוויטר מסוג Ribbon בטכנולוגיה מתקדמת, שמאפשר ביצועים מרשימים באזור התדר-גבוה. המוניטור מפיק סאונד צלול, מדויק ומפורט, ויוצר תמונת סטריאו יוצאת מהכלל. וופר בקוטר 5", ובקרת עצמה זוגית בכפתור יחיד.

http://www.adam-audio.com/studio/nearfield/a7_data.htm

 

Makie:

MR8

~3,800 ש"ח

 

מוניטור אקטיבי איכותי עם הענות צליל טובה וביצועי בס מרשימים. משתלם מאוד מבחינת עלות מול תועלת. וופר בקוטר 8".

http://www.mackie.com/products/mrseries/index.html

 



מוניטורים בתקציב גבוה

 

JBL:

LSR 4326

LSR 4328

~7,000 ש"ח

 

מוניטורים אקטיביים בטכנולוגיה חדשנית, שמתאפיינת בסאונד "גדול" ואוורירי, עם הענות מצויינת לשינויים בדינמיקה של הצליל. מבוססים על מערכת RMC, שמאפשרת לדגום את התגובה האקוסטית של החדר באמצעות מיקרופון מיוחד, ולתקן את הענות התדרים של המוניטור בהתאם. כניסות דיגיטליות מסוג AES/EBU ו-S/PDIF מאפשרות למוניטור לבצע בעצמו את ההמרה מדיגיטל לאנאלוג, ובכך לשפר את איכות השמע בכרטיסי קול שאיכות הממירים שלהם נחותה יותר. פאנל קדמי מאפשר שליטה נוחה על הווליום, וכולל מד עצמה מואר. שלט לתפעול נוח, בדגם 4346LSR קוטר הוופר "6.25, ואילו בדגם 4348LSR קוטר הוופר "8.

http://www.jblpro.com/catalog/General/ProductFamily.aspx?FId=7&MId=5

 

ADAM:

A7

~6,500 ש"ח

 

'האח הגדול' של דגם 5A. מוניטורים אקטיביים לשדה שמיעה קרוב מחברה בעלת מוניטין עולמי, שהפכו ללהיט באולפנים ביתיים. אחד הדברים שמייחדים את סדרת המוניטורים של ADAM הוא טוויטר מסוג Ribbon בטכנולוגיה מתקדמת, שמעניק לו ביצועים מרשימים באזור התדר-גבוה. המוניטור מפיק סאונד צלול, מדויק ומפורט, ומעניק תמונת סטריאו יוצאת מהכלל. וופר בקוטר 6.5".

http://www.adam-audio.com/studio/nearfield/a7_data.htm       

 

Makie:

HR824mk2

~9,000 ש"ח

 

סדרת HR של מאקי רכשה אוהדים רבים במשך השנים, ונחשבת לסטנדרט אולפני. מדובר במוניטורים אקטיביים ומעוצבים, בעלי סאונד מצויין ואיכות ייצור מרשימה. מעניקים תמונת צליל נקייה, תדר נמוך מהודק (יורד עד 35 הרץ), תחום אמצע ברור וגבוהים מדויקים. וופר בקוטר 9".

http://www.mackie.com/products/hrmk2series/index.html

 

Dynaudio:

BM 6A

~8,500 ש"ח

המוניטורים של Dynaudio פופולאריים מאוד בסצינת המוסיקה האלקטרונית המקומית של ישראל. הם נמצאים באולפנים רבים של יוצרים בעלי שם, וכמעט נחשבים "לסטנדרט של הז'אנר". מתאפיינים בשחזור באסים מרשים ומדוייק, תמונת סטראו מפורטת, סאונד עשיר ותגובה יפה לשינויים פתאומיים בעוצמת הצליל. בעלי וופר בקוטר 6.9".

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=280

 

 

תקציב גבוה במיוחד

 

תקציב המוניטורים שלכם מאפשר להשקיע יותר מ-10,000 ש"ח? אם כן, לחנויות המוסיקה יש מגוון דגמים יוקרתיים, שמציעים סאונד חסר-פשרות בסטנדרט איכות של אולפן מקצועי. כדאי לשקול לרכוש מוניטורים שכאלה במידה ויש לכם שאיפות מסחריות, כחלק מתוכנית עסקית שתאפשר את החזר ההשקעה.

 

[ המשך לחלק הבא: בחירת מקלדת שליטה ]

קריאה מהנה!

 

 עודד רז | ds-sound


_____________________________________________

כל הזכויות שמורות, אין להעתיק ללא אישור בכתב מ'אולפני בלנד'. 

מסלולי לימודים
קורס קיובייס | לימודי קיובייס | קורס מוסיקה אלקטרונית
קורס הקלטה | לימודי סאונד | לימודי מוסיקה
יצירת רמיקסים | הפקת פלייבקים | קורס קיובייס

מסלולים מתקדמים
קורס סינטזה | לימודי סינטזה | עיצוב סאונד
קורס סאונד | לימודי סאונד | מיקסינג
קורס מאסטרינג | לימודי מאסטרינג | מאסטרינג ביתי
הפקה מקורית | קורס סאונד | לימודי הפקה
התאמה אישית | לימודים אישיים | קורס אישי


 
 
   
אולפני בלנד | קורסים אישיים בעיצוב סאונד דיגיטלי ובהפקה של מוסיקה אלקטרונית | כופר היישוב, ר"ג | אולפן: 03-6738671 | Blend Studios
קורס קיובייס ויצירת מוסיקה אלקטרונית | קורס הקלטה והפקת שירים | קורס רמיקסים והפקת פלייבקים | מאמרים | הפתעות | צור קשר
אתר זה מנוסח בלשון זכר - אך פונה במידה שווה לשני המינים