חלק אחד-עשר: ציוד אולפן נלווה
ניווט מהיר
לתשומת לבך: מאמר זה מוגן בזכויות יוצרים.
ציוד נוסף
בחלק זה אסקור ציוד נוסף, שניתן לקנות לאחר שרכשתם את הציוד הבסיסי. הפריטים שאמנה כאן הם אופציונאליים, ועל כן רכשו אותם אם וכאשר עולה בכך הצורך.
אזניות
אזניות מאפשרות לכם לעבוד בשקט, מבלי להפריע לבני הבית או לשכנים. הן גם מסייעות לשמוע את הפלייבק בשלב ההקלטה, שבו חשוב שהמיקרופון יקלוט רק את כלי הנגינה או את הקול שלכם ללא הפרעות. מסיבה זו כדאי לבחור אזניות אטומות, בעלות כרית מבודדת שנחה מסביב לאוזן.
בכל הקשור לעיצוב הסאונד, אזניות מאפשרות האזנה דקדקנית למיקס, ומסיעות לזהות פרטים קטנים שעלולים להחמיץ במוניטורים. מכיוון שאינן תלויות באקוסטיקה של החדר, הן מעניקות תמונת סטראו מדוייקת וחפה מהידהודים מיותרים. בכדי להנות מצליל אמין, ביחרו ב'אזניות-מוניטוריות' שמפיקות צליל נאמן למקור, ללא צביעה, ייפוי או 'ניפוח'.
עם זאת, חשוב להבהיר שאזניות אינן תחליף למוניטורים טובים, אלא רק כלי עזר נוסף במקביל אליהם. לא עושים עליהן מיקס, אלא רק בודקים אותו מדי פעם, תוך כדי העבודה. בשפה המקצועית אנחנו קוראים לזה "רפרנס" (Reference), משמע 'נקודת התייחסות נוספת'.
במידה ותזדקקו לחיבור של מספר אזניות במקביל, ניתן לרכוש מגבר-אזניות מיוחד שעלותו נמוכה יחסית (בין מאה למאתיים ש"ח). לא כדאי לעבוד עם מפצלים פאסיביים (ללא חיבור לחשמל), מכיוון שהם גורמים להפחתת העוצמה הכללית של האזניות.
היזהרו מאוד מווליום גבוה מדי באזניות שלכם!
אזניות עלולות לגרום לנזק כבד, מצטבר ובלתי הפיך לשמיעה. אם אתם חשים אטימות באזניים לאחר השימוש, או מבחינים ברחשים וצילצולים "מתוך הראש" (טיניטוס, טינטון), כנראה שהגזמתם עם עוצמת השמע. שימרו על ווליום סביר (תקף גם לגבי מוניטורים), ועיבדו עם אזניות כמה שפחות. אתם עלולים לשלם מחיר נורא על הזנחה של הכלל הזה, ולכן אל תקלו בו ראש.
סטנדים
"סטנד" (Stand) הוא מעין חצובה, שמאפשרת לקבע את המיקרופון במיקום הרצוי באמצעות מערכת של צירים ומוטות מתארכים. שימוש בסטנדים פוטר אותנו מהצורך להחזיק את המיקרופון ביד, ומגן על המיקרופון מפני טילטולים שעלולים לפגוע באיכות הצליל.
כמו כן ישנם סטנדים למוניטורים אולפניים, שמאפשרים למקם אותם בקלות בגובה האזניים. לא מומלץ לשים מוניטורים על שולחן או על מדף, מכיוון שהרעידות שלהם גורמות גם להרעדת הסביבה כתופעת לוואי. גלי הקול מהשולחן הרועד 'מלכלכים' את תמונת הסאונד, ועוברים דרך הרצפה והקירות היישר לחדר השינה של השכנים הזועמים. שימוש בסטנדים מפחית את התופעה הזו במידה ניכרת.
פופר
מילים מסויימות כוללות 'הברות פוצצות', שהגייתן גורמת לפרץ פתאומי וחזק של אויר מהפה. קרבו את היד אל השפתיים, אימרו "פיל בתוך פומפיה", ותבינו את הנקודה מיד. בזמן הקלטת השירה, פרץ האויר הזה עלול לפגוע במיקרופון, וליצור הפרעות לא נעימות שנקראות "פופים". ה'פופר' (Pop-Filter) הוא מעין רשת מגן כנגדם, שמציבים בין הפה לבין המיקרופון. תפקידו לעצור את פרצי האויר, ולהעביר רק את גלי הקול החשובים להקלטה.
שלטי מידי
אחד החסרונות של אולפן מבוסס מחשב, הוא הסירבול שכרוך בעבודה איטית עם עכבר ומקלדת. קשה לשלוט בעזרתם על עשרות הפרמטרים שקיימים בתוכנות ובכלי הנגינה הוירטואליים. שלטי-מידי מציעים פתרון לבעיה. מדובר בממשקים פיזיים בעלי כפתורים, זחלנים, פאדים ונובים, שמאפשרים לנו לתפעל את הציוד הוירטואלי כאילו היה מונח ממש לפנינו על שולחן העבודה. הם הופכים את תהליך העבודה לפחות טכני, וליותר אינטואיטיבי.
המתופפים שביננו יכולים לרכוש שלטי-מידי המבוססים על פאדים רגישים, שמיועדים לעבודה עם מכונות-תופים ממוחשבות. ניתן להקיש עליהם בעזרת מקלות תיפוף סטנדרטיים, והמידע נשלח אל המחשב באמצעות מידי.
זו דרך מצויינת להשיג סאונד תופים גדול ומגוון בעל אופי אנושי, בהשקעה כספית נמוכה.
מיקסר
מיקסר הוא מכשיר אלקטרוני, שמאפשר לשלב (או 'למקסס') מספר מקורות צליל ביחד. מאז שנכנסו לשוק כרטיסי קול מרובי-כניסות, הלך מקומו של המיקסר ונדחק החוצה בהדרגה. החיסרון הגדול שלו הוא שכל האותות הממוקססים מתאחדים "בחתונה קתולית", ואינם ניתנים עוד להפרדה. עובדה מצערת זו מגבילה מאוד את אפשרויות עיבוד הצליל לאחר מכן, והופכת את השימוש במיקסר ללא-כדאי. כיום המיקסר שימושי בעיקר עבור להקות, שמעוניינות להקליט במהירות סקיצות "חיות" במסגרת חזרה או עבודה על שיר, או כאלטרנטיבה זולה (ובעייתית, כאמור) לכרטיס קול מרובה-כניסות.
כבלים
שלא בצדק, קיימת נטייה להמעיט בחשיבותם של הכבלים המקשרים בין המכשירים השונים באולפן. בפועל, לאיכות הכבלים יש השפעה לא מבוטלת על איכות הצליל המוקלט והמושמע. אנחנו עדים לעליה דרמטית באיכותם של מיקרופונים, מוניטורים וכרטיסי קול, כך שכיום גם האוזן הממוצעת יכולה להרגיש בהבדל בין כבל נחות לבין כבל איכותי. אי לכך, אל תתפתו לכבלים הזולים של חנות החשמל השכונתית. כדאי להשקיע לפחות 100-200 ש"ח על כבלים איכותיים, מסוככים כנגד קרינה אלקטרומגנטית, וקצרים ככל האפשר.
כלי נגינה
גיטרות, כלי מיתר, כלי נשיפה ופסנתרים, מהווים את הבסיס לכל טראק של מוסיקה אקוסטית, והם גם דרך מעניינת להעשיר הפקות אלקטרוניות. במידה ואתם יודעים לנגן, השקיעו בכלים שנשמעים טוב. אין תחליף לחומרי גלם איכותיים. שום אפקט או מכשיר אולפן לא מסוגל לגרום לגיטרת-קומזיץ ישנה וחלודת-מיתרים להישמע כמו מליון דולר.
סינטיסייזרים
סינטיסייזר הוא כלי נגינה אלקטרוני, היוצר את הצלילים שלו מאפס באמצעות סדרה מורכבת של פעולות חשמליות ומתמטיות. ז'אנרים אלקטרוניים (דוגמת טראנס, האוס ודאנס) מתבססים על שימוש נרחב בסינטיסייזרים, בזכות יכולתם להפיק סאונדים 'חלליים' ועוצמתיים שאינם קיימים בעולם האמיתי. אם החלטתם לקנות סינטיסייזר, ההמלצה שלי היא לרכוש דגם איכותי בעל סאונד מצויין, שיש לו יתרון משמעותי על פני סינטיסייזרים וירטואליים מבוססי VST.
סדרות של סינטיסייזרים פופולאריים מהשנים האחרונות ויצרניהם:
Virus (Access), Nord (Clavia), Korg (Korg), Andromeda (Alesis), K-Station (Novation)
מודול צלילים
'מודול' הוא כינוי עממי למכשיר המכיל מאגר סגור של צלילים. למודול בד"כ אין מקלדת משלו, ולכן שולטים עליו באמצעות מחשב או באמצעות מקלדת-מידי נפרדת. המודול עשוי להיות בעל יכולות סינטזה, אך לרוב הוא מבוסס על דגימות ('סימפולים') שהוקלטו והונדסו ע"י אנשי-מקצוע מעולים. המודול מאפשר לנו להנות מקשת רחבה של צלילים מורכבים, שיכולים להעשיר את ההפקה המוסיקלית. ישנם מודולים עם צלילים מהעולם האמיתי, שמדמים מקהלות, כלי מיתר, כלי נשיפה, כלים מזרחיים ותזמורות שלמות, לצד מודולים עם צלילים שמקורם בסינטזה מתוחכמת של כלים אלקטרוניים.
מכשירי אפקטים
הגיטריסטים שביננו בוודאי מכירים את המכשיר המכונה "מולטיאפקט" (Multi-Effect), שיכול לשנות את אופי הצליל של הגיטרה באלפי דרכים שונות ומשונות. למכשירי אפקטים חיצוניים יש תפקיד דומה: הם יכולים לגרום לצליל להדהד כמו בכנסיה (reverb), לחזור על עצמו שוב ושוב (delay), להפוך למלוכלך ואגרסיבי (distortion, overdrive), או להפוך לרחב, מסתורי ועשיר (chorus, flanger, phaser). מכיוון שקיימים אפקטים וירטואלים מצויינים בטכנולוגיית VST, כדאי לרכוש מכשיר אפקטים חיצוני רק אם אינכם מצליחים להשיג את התוצאה המבוקשת בלעדיו.
[ המשך לחלק הבא: רכישת ידע ]
קריאה מהנה!
_____________________________________________
כל הזכויות שמורות, אין להעתיק ללא אישור בכתב מ'אולפני בלנד'.
|